Čo, kedy a ako
Prehľad vývoja dieťaťa do 7 rokov
Deti sú radosť a každé je unikátne. Nesnažme sa vtesnať ich do tabuliek. Napriek tomu je užitočné vedieť, čo a kedy by rámcovo mali vedieť. Nebojte sa, malé oneskorenie nehrá rolu.
V prípade oneskorených zručností dieťaťa kontaktujte logopéda alebo detského praktického lekára.
Vek dieťaťa
Správny vývoj reči, výslovnosti a porozumenia
Sociálny kontakt a koordinácia zraku a ruky
Správný vývoj reči, výslovnosti a porozumenia
Sociálny kontakt a koordinácia zraku a ruky
2-4
mesiace
- mrmlanie a pradenie zložené zo samohlások, spoluhlások a zvukov
- vie spojiť ruky
- sleduje očami osoby a predmety pohybujúce sa v jeho zornom poli
- vie sa usmiať
5-7
mesiacov
- „žvatlanie“: dieťa sa hrá so slabikami, vedome opakuje reťazce slabík: mamama, bababa, nanana…
- rozmanité množstvo zvukov a intonácií
- nepočujúce deti reč nenapodobňujú
- naťahuje ruky a chytá predmety
- preberá si hračku z jednej ruky do druhej, búcha s ňou o stôl, udrží dve kocky
- rozlišuje známe tváre
8-10
mesiacov
- „papagájovanie“ (spájanie a opakovanie rôznych slabík): dieťa sa snaží napodobniť reč dospelých: mama, maja, papa…
- počiatky porozumenia reči (rozumie niektorým slovám – hračky, osoby podľa mena, slovo „nie“)
- dokáže uchopiť malý predmet (napr. korálku) palcom a ukazovákom
- skúša postaviť hrad z kociek
- vedia „paci, paci, pacičky“
11-12
mesiacov
- reťazce slabík sa stále viac podobajú slovám
- reč je úmyselne namierená k jednotlivým osobám
- vie povedať 1-3 slová
- vedia samohlásky A, E, I, O, U a spoluhlásky P, B, M, T, D, N a J
- vkladá kocky do krabice, skúša postaviť vežu z dvoch kociek
- plní jednoduché príkazy podporované ďalšími gestami
13-18
mesiacov
- dieťa vie povedať priemerne asi 10 slov
- vie ukázať, čo je na obrázku
- dieťa nahrádza celú vetu slovom „daj“ = daj mi loptu, „mami“ + gesto = mamička, daj mi to
- stavia veža z 2-4 kociek
- dokáže signalizovať svoje fyziologické potreby
- dokáže splniť príkazy: „Polož to sem.“
19-24
mesiacov
- skladá jednoduché dvojslovné výrazy
- používa predovšetkým podstatné mená
- používa od 50 do 170 slov
- začína používať zámená: ja, ty, moje (niekedy nesprávne)
- otáča stránky, kartičky
- kreslí vodorovné a zvislé čiary
- stavia vláčik
- veľa gestikuluje a používa mimiku
2
roky
- skladá vety z 2-3 slov
- číslica: jeden, dva, tri
- často používa slovíčko „nie“ (nechcem, to nie)
- používa zámeno „sa“ (umyjem sa, hrám sa)
- slovná zásoba 50-300 slov
- splní príkaz zložený z dvoch častí („kde je lopta“, „daj mi loptu“)
- do 2,5 rokov zvláda hlásky F, V, H, CH a dvojhlásky AU a OU; hlásky K, G sú individuálne
- pomáha dospelým v každodenných činnostiach
- pomáha upratovať hračky
- vo vetách prevažuje expresívne oznámenie
3
roky
- skladá vety z 3-4 slov
- vie povedať, ako sa volá
- kladie jednoduché otázky
- skúša spievať a učí sa krátke riekanky
- začína používať sykavky, často ale nepresne
- jazdí na trojkolke
- dokáže stáť chvíľku na jednej nohe
- postaví vežu z 8-9 kociek
- nakreslí koliesko a krížik
- rozpoznáva niektoré farby
- pozná svoje pohlavie
3-4
roky
- slovní zásoba roste až na 1000 slov
- používá správně množné číslo a slovesa
- používá otázku „Proč?“
- dítě mluví ve větách
- snaží se kontrolovat svůj hlas, tempo řeči a rozezná rytmus
- napodobuje série číslic, snaží se o počet 1, 2, 3…
- chápe časové pojmy (ráno, večer)
- do 3,5 let dítě upevní hlásky T, D, N
- sestaví puzzle, navléká korále a chytí míč
- drží tužku (pastelky) prsty a umí obtáhnout tvary
- dokreslí jednoduchá spojení a obrázkové hádanky
- staví na sebe několik kostek
- skáče po jedné noze a střídá nohy při chůzi ze schodů
- samostatně se obléká, čistí si zuby bez pomoci
- rozezná barvy a umí dvě až tři pojmenovat, rozezná geometrické tvary
4-5
rokov
- slovná zásoba je v rozmedzí 2000-3000 slov
- používa zložené vety a rozpráva príbehy podľa obrázkov
- popíše predmety a chápe priestorovú orientáciu za použitia slov: „za, medzi, vedľa…“
- tvoria analogické spojenia „čiapky patria na hlavu, topánky patria na nohy“
- rozozná a chápe protiklady „malý x veľký, prázdny x plný“
- rozozná rými slov
- automatizuje sa mäkčenie slabík DE, TE, NE a vyvíja sa hlásky Č, Š, Ž
- kreslí postavy, domy a zvířata
- dokreslí neúplný obrázok a začína maľovať podľa vzoru
- vystrihuje a lepí jednoduché tvary, modeluje
- dokáže skrutkovať
- začína samostatne jazdiť na bicykli
- dokáže si zaviazať topánky, samostatne používa WC
- dokáže chodiť po lavičke bez pomoci
- pozná svoje meno aj vek
5-6
rokov
- používa správne minulý aj budúci čas
- počíta do 10 (sčíta a odčíta do 3), chápe postupnosti
- používa logické myslenie a predvída, čo sa stane v príbehu
- rozvíja sa abstraktné myslenie, rieši hádanky
- hlásky L, R, a sykavky C, S, Z sa spontánne daria väčšinou po 5. roku , dieťa ich vie do 6 rokov
- kreslí podľa vzoru a dokreslí detaily na obrázku
- rozlišuje pohlavie osôb a spozná pravú a ľavú časť tela
- vystrihuje s určitou presnosťou
- skáče cez švihadlo, hrá stolné hry
- začína písať písmená aj číslice, zvláda svoj podpis
- preskakuje z nohy na nohu
- pozná mená rodinných príslušníkov, svoje bydlisko a povolanie rodičov
6-7
rokov
- správna artikulácia a správny slovosled vo vetách
- dozrieva sluchová diferenciácia
- má rozvinuté logické aj abstraktné myslenie
- rozumie zložitým dejom
- dieťa správne používa všetky hlásky vrátane kombinácie sykaviek Č, Š, Ž, C, S, Z
- správne rozlišuje pravú a ľavú stranu, vyhranenie laterality
- kreslí postavy s detailmi, kopíruje predlohy
- má ustálenú farebnosť (slnko = žltá)
- začína čítať, písať a počítať
Spracované podľa: Klenková, J.: Diagnostika predškoláka – správny vývoj reči dieťaťa. BRNO: MC vydavateľstvo, 2003 a v spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisiniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.