Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?
Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy… Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať pozornosť. Akú základnú školu zvoliť, podľa čoho sa rozhodnúť a ako sa v tých všetkých informáciách nestratiť? Na to si spoločne odpovieme nižšie.
Štruktúra tohto článku:
- Výber školy je zásadný pre budúcnosť detí
- Každé dieťa je iné – nech žije individualita!
- Rôzne deti – rôzne školské koncepcie
- Tradičné vyučovanie, Montessori, Waldorfská škola alebo ScioŠkola?
- Vidieť a vnímať naživo
Výber základnej školy má vplyv na budúcnosť človeka
Vedomie toho, že výber základnej školy môže ovplyvniť celý život, je pre rodičov veľmi zaťažujúce. Dolieha na nich v tomto ohľade veľká zodpovednosť za budúcnosť svojich detí. Práve oni rozhodnú o tom, kde bude ich dieťa tráviť väčšinu času svojho dňa po dobu niekoľkých rokov. Ide teda o úplne kľúčovú voľbu, kedy rodičia starostlivo zvažujú, čo pre ich ratolesť bude najlepšie.
Výber bude celkom určite ovplyvnený niekoľkými faktormi:
- osobné, rodinné hodnoty – napr. či preferujú verejné alebo súkromné vzdelávanie; preferencia konkrétnej filozofickej koncepcie školy (napr. Montessori a pod.),
- praktické potreby rodiny – vzdialenosť školy od bydliska, kolektív (kamaráti z materskej školy),
- faktory školy – personál, vybavenosť školy, celková úroveň, prostredie.
Každé dieťa je iné – nech žije individualita!
Pri výbere základnej školy by mala byť akcentovaná najmä individualita dieťaťa. Každé dieťa je iné, každé má iné potreby, iné slabé stránky alebo naopak iné prednosti… Každému teda bude vyhovovať úplne iný prístup.
Tým najrozšírenejším je klasické školstvo. V dnešnej dobe však máme mnoho možností – čoraz viac sa rozširujú školy s rôznymi študijnými koncepciami, ktoré kladú dôraz na individualitu detí. Práve to môže pomôcť školákom, ktorí sú mimoriadne nadaní, alebo naopak majú ťažkosti s učením (napr. dyslexia, ADHD a pod.). Z pestrej škály rôznych študijných prístupov možno vybrať ten, ktorý bude najlepšie vyhovovať potrebám vášho dieťaťa. Ako však vybrať ten najvhodnejší?
Rôzne deti – rôzne školské koncepcie
Ako sme naznačili vyššie, každé dieťa je iné a svojím spôsobom jedinečné. Preto by pri výbere základnej školy mala táto jedinečnosť zohrávať dôležitú úlohu.
Najskôr je potrebné zamyslieť sa nad tým, či zvoliť klasickú formu výučby, alebo súkromnú. Súkromná sféra ponúka viac možností, pokiaľ ide o výber rôznych koncepcií výučby. Samozrejme, záleží aj na možnostiach rodičov.
Medzi najznámejšie a tiež najobľúbenejšie patria:
- Montessori
- Waldorfská škola
- ScioŠkola
- Daltonský plán
- Domáce/individuálne vzdelávanie.
Tradičné vyučovanie, Montessori, Waldorfská škola alebo ScioŠkola?
Najviac zastúpeným vzdelávacím programom je určite tradičné školstvo. Okrem neho však existuje niekoľko alternatívnych školských programov. Preto sme pre vás pripravili prehľad a porovnanie niekoľkých vybraných, vrátane tradičného školstva.
Poznámka na úvod: aj napriek čiastkovým odlišnostiam oproti štandardnému modelu platia v alternatívnych prístupoch k vzdelávaniu dôležité pravidlá. Nejde teda o systémy, v ktorých chýba poriadok. V skutočnosti je tomu práve naopak. Dôraz na individualitu a slobodu priamo vyžaduje rešpektovanie pravidiel a ohľaduplnosť voči ostatným.
Tradičné školstvo
- Učiteľ ako hlavný sprostredkovateľ vedomostí.
- Žiaci predovšetkým počúvajú a reprodukujú informácie.
- Dôraz na hromadenie a opakovanie získaných vedomostí.
- Štruktúrovaná výučba podľa prísnejších pravidiel.
- Všetci žiaci sa učia ten istý obsah rovnakým tempom = frontálna výučba.
- Hodnotenie prebieha hlavne cez známky a skúšky.
- Dôraz na poslušnosť a dodržiavanie pravidiel.
- Primárne využívanie učebníc a vopred stanoveného učebného plánu.
Montessori školy
- Individuálny prístup k žiakom, vlastné tempo učenia.
- Praktická práca s materiálmi, dôraz na samostatnosť.
- Vekovo zmiešané triedy, kde si žiaci navzájom pomáhajú.
- Učiteľ je sprievodcom, nie autoritou.
Waldorfské školy
- Dôraz na umelecké, remeselné a sociálne zručnosti.
- Vyučovanie prebieha v epochách (napr. jeden predmet niekoľko týždňov).
- Zameranie na celkový rozvoj osobnosti, menší dôraz na známkovanie.
- Učiteľ zostáva s triedou niekoľko rokov.
ScioŠkoly
- Slobodnejšie a projektovo orientované učenie.
- Dôraz na kritické myslenie, spoluprácu a vlastnú iniciatívu žiakov.
- Minimum klasických známok, hodnotenie je často slovné.
- Výučba formou diskusií, hier a projektov s menším dôrazom na pevné osnovy.
Daltonský plán
- Deti si vyberajú úlohy a pracujú svojím tempom.
- Žiaci riešia úlohy samostatne, rozvíjajú zodpovednosť.
- Voľná spolupráca a konzultácie s ostatnými žiakmi.
- Učiteľ podporuje žiakov, je skôr mentorom než autoritou.
Domáce/individuálne vzdelávanie
- Učenie prispôsobené potrebám dieťaťa, rodičia určujú tempo.
- Výučba prostredníctvom praktických činností a samostatného objavovania.
- Spolupráca s rodičmi, súrodencami alebo komunitou domáceho vzdelávania.
- Rodič vedie dieťa pri učení, podobne ako sprievodca v Montessori prístupe.
Pre všetky typy základných škôl v Českej republike, vrátane alternatívnych škôl ako Montessori, Waldorfské školy alebo ScioŠkoly, sú záväzné Rámcové vzdelávacie programy (RVP), ktoré stanovuje Ministerstvo školstva, mládeže a telovýchovy (MŠMT). RVP určuje minimálne požiadavky na znalosti a zručnosti žiakov, ktoré školy musia dodržať.
Avšak školy majú možnosť prispôsobiť vlastné Školské vzdelávacie programy (ŠVP) svojim pedagogickým princípom. Montessori, Waldorfské školy alebo ScioŠkoly tak môžu realizovať alternatívne prístupy k výučbe, ale musia zabezpečiť, že ich žiaci dosiahnu ciele stanovené v RVP. To umožňuje flexibilitu v spôsobe výučby a organizácii školského dňa, pričom je zaručená porovnateľnosť výsledkov vzdelávania naprieč rôznymi typmi škôl.
Vidieť a vnímať naživo
Pri výbere základnej školy môže rodičom a deťom pomôcť návšteva škôl počas dní otvorených dverí. Rodičia si urobia predstavu o tom, v akom prostredí sa škola nachádza, aká je školská koncepcia a hodnoty školy, prezrú si vybavenie školy. Spoločne s deťmi môžu „nasať“ tamojšiu atmosféru a spoznať učiteľov. Komunikácia s učiteľmi môže následne výber ešte viac ovplyvniť, pretože v samotnom vzdelávaní je veľmi podstatnou súčasťou každodenného školského režimu.
Výber základnej školy môže pre mnohých rodičov predstavovať neľahkú úlohu. Je však dobré ho vnímať ako výzvu. Keď ju rodičia zvládnu, deti získajú to najcennejšie – vzdelanie, z ktorého môžu čerpať celý život.
„Kto myslí na jeden rok dopredu, zaseje obilie; kto myslí na desať rokov dopredu, zasadí strom; kto myslí na sto rokov dopredu, vzdeláva ľudí.“ (Autorstvo tohto citátu sa pripisuje filozofovi Konfuciovi.)
Zdroje súvisiacich informácií:
- LILLARD, Angeline Stoll. Montessori: The Science Behind the Genius. Vyd. 3. Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0199981526.
- PARKHURST, Helen. Education on the Dalton Plan. E. P. Dutton & Company. 1922.
- STEINER, Rudolf. The Education of the Child: And Early Lectures on Education (Foundations of Waldorf Education, 25). Anthroposophic Press, 1996. ISBN 978-0880104142.
- Primary schools: things to consider when choosing a school. Online. Raisingchild.net.au. 2024. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/preschoolers/play-learning/preschool/choosing-a-primary-school. [cit. 2024-08-30].
- 10 alternativních základních škol a programů neboli škola základ života. Online. Školní svět. 2020. Dostupné z: https://www.skolnisvet.cz/10-alternativnich-zakladnich-skol-a-programu-neboli-skola-zaklad-zivota/. [cit. 2024-09-02].
- Scioškola. Online. (nedatováno). Dostupné z: https://www.scioskola.cz/. [cit. 2024-09-02].