Zápisy do MŠ a ZŠ – začiatok ďalšej etapy v živote dieťaťa
Jar predstavuje okrem iného aj obdobie zápisov do materských a základných škôl. Je to náročné a zároveň kľúčové obdobie nielen pre rodičov, ale aj pre samotné deti. So zápisom je spojená rada otázok: Akú školu vybrať? Ako prebieha zápis? Aké zručnosti by malo dieťa pred zápisom ovládať? Zvládneme to? Nemajte obavy. Spoločne nájdeme odpovede na tieto otázky a pozrieme sa bližšie na to, čo by deti v „zápisových obdobiach“ mali rámcovo vedieť a ovládať.
Čo nás čaká ešte pred samotným zápisom?
Ešte predtým, než vôbec dôjde k samotnému zápisu, čaká vás voľba materskej alebo základnej školy. Čo sa materskej školy týka, kľúčovým kritériom výberu býva väčšinou vzdialenosť od domova – podľa najčastejšieho scenára rodičia volia spádové štátne materské školy. Alternatívou (ktorá je však často závislá na finančných možnostiach rodičov) je zápis do súkromnej škôlky. Tu predstavuje výhodu širší výber inštitúcií, najmä v prípade veľkých miest. Ďalším kritériom voľby materskej školy býva často aj výchovno-pedagogický smer, ktorý podporuje a rozvíja individualizmus detí (napr. škôlky s waldorfskou pedagogikou a podobne).
Celkovo sa oplatí výber nepodceniť a riešiť ho s dostatočným predstihom. Je tiež možnosť navštíviť rôzne škôlky a školy v rámci dní otvorených dverí, kde môžete získať potrebné informácie a „nasávať“ tamojšiu atmosféru.
Kedy, kde a čo: kritériá zápisu do materských škôl
Kritériá zápisu detí si zvyčajne materské školy regulujú individuálne. Existuje však niekoľko všeobecných:
- Kedy – aký je ideálny vek dieťaťa? Ideálny vek je veľmi individuálny, ale z pohľadu zápisu do materských škôl (ďalej len MŠ) býva často uvádzaný vek troch rokov, kedy deti prirodzene tiahnu ku kolektívu. Je však potrebné mať na pamäti, či je dieťa (bez ohľadu na vek) na MŠ pripravené. Samozrejme, je možné prihlásiť deti aj skôr, dieťa by však malo ovládať určité zručnosti. Na tie sa bližšie zameriame v ďalšej časti článku.
- Kde – ako sme uviedli vyššie, dieťa býva zapísané zvyčajne do MŠ, ktoré je najbližšie k trvalému bydlisku dieťaťa.
- Čo – čo by deti mali zvládnuť predtým, než nastúpia do MŠ? Tomu sa venujeme nižšie v špeciálnej podkapitole článku.
Zápisy sa všeobecne konajú v apríli/máji. Presný termín závisí na jednotlivých obciach a škôlkach.
Čo by dieťa malo zvládnuť pred nástupom do MŠ?
Nemajte obavy – zápis do materských škôlok nie je skúškou zručností či testom znalostí dieťaťa. Napriek tomu však MŠ posudzujú niektoré zručnosti detí, často individuálnym spôsobom. Aké zručnosti by teda deti mali ovládať?
- Poznať svoje meno a priezvisko
- Poznať svoju značku v škôlke
- Obliecť sa a obuť
- Vysmrkať sa a používať vreckovku
- Vedieť sa najesť, piť z hrnčeka a pohára
- Používať toaletu
- Umyť si ruky mydlom a utrieť si ich do uteráka
- Prejsť kratšiu vzdialenosť a chodiť po schodoch
- Vedieť si povedať, čo chce a čo potrebuje
- Pozdraviť, poďakovať, poprosiť
Ako je na tom naše dieťa: stručný prehľad vývoja v dvoch a troch rokoch
Zručnosti a schopnosti detí určite nemožno vtesnať do tabuliek, napriek tomu však môžeme orientačne sledovať vývoj dieťaťa podľa určitých parametrov. Nižšie uvádzame stručný prehľad vývoja komunikačných, sociálnych a koordinačných schopností.
2
roky
- skladá vety z 2-3 slov
- číslica: jeden, dva, tri
- často používa slovíčko „nie“ (nechcem, to nie)
- používa zámeno „sa“ (umyjem sa, hrám sa)
- slovná zásoba 50-300 slov
- splní príkaz zložený z dvoch častí („kde je lopta“, „daj mi loptu“)
- do 2,5 rokov zvláda hlásky F, V, H, CH a dvojhlásky AU a OU; hlásky K, G sú individuálne
- pomáha dospelým v každodenných činnostiach
- pomáha upratovať hračky
- vo vetách prevažuje expresívne oznámenie
3
roky
- skladá vety z 3-4 slov
- vie povedať, ako sa volá
- kladie jednoduché otázky
- skúša spievať a učí sa krátke riekanky
- začína používať sykavky, často ale nepresne
- jazdí na trojkolke
- dokáže stáť chvíľku na jednej nohe
- postaví vežu z 8-9 kociek
- nakreslí koliesko a krížik
- rozpoznáva niektoré farby
- pozná svoje pohlavie
Spracované podľa: Klenková, J.: Diagnostika predškoláka – správny vývoj reči dieťaťa. Brno, MC nakladateľstvo 2003 a v spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.
Čo by dieťa malo zvládnuť pred nástupom do ZŠ?
Rovnako kľúčový moment ako zápis do MŠ v živote dieťaťa a rodičov je aj zápis do povinnej školskej dochádzky (obvykle sa koná v apríli). Dieťa je navyše v strede pozornosti – posudzujú ho nielen rodičia, ale aj učiteľky materskej škôlky, lekár, v súčasnej dobe čoraz častejšie aj pedagogicko-psychologická poradňa.
Základné školy overujú zručnosti rôznymi spôsobmi, niekedy bohužiaľ úplne nevhodnými. Pri zápise by sa mali hodnotiaci učitelia vyvarovať najmä týchto nešvárov:
- zápis číslic (deti sa učia písať v prvej triede pod odborným pedagogickým vedením)
- vymenovanie číselného radu (deti sa učia memorovať a potom rýchlo preriekať rad napr. číslic, to však nijako nepodporuje správny vývoj dieťaťa)
Nižšie uvádzame príklady vhodného overenia zručností:
- Vieš, koľko máš rokov?
- Sadni si do prvej lavice.
- Postav vežu z kociek podľa počtu vhodeného na hracej kocke
- Polož autíčko na stôl, vedľa veľkého auta, do garáže a pod.
Reakcie dieťaťa potom učiteľ nehodnotí úplne formálne, dieťa môže napr. ukázať na prstoch, koľko má rokov. Okrem toho, ako si dieťa vedie pri samotnom zápise, by však malo ešte ovládať nasledujúce zručnosti:
- Ovládanie jemnej motoriky a grafomotoriky – držanie ceruzky; dieťa by malo vedieť nakresliť základné tvary (kruh, trojuholník, štvorec, rovnú čiaru, slimáka a pod.), malo by tiež vedieť strihať nožnicami a lepiť veci k sebe.
- Pohybová zrelosť – dieťa by malo vedieť skákať na jednej nohe, cez švihadlo, hádzať a chytať loptu, udržať rovnováhu.
- Sebaobsluha – dieťa sa samo oblieka a vyzlieka, zaväzuje si šnúrky, zapína zipsy aj gombíky; vie tiež používať príbor a ovláda správne hygienické návyky.
- Základná slušnosť – dieťa zdraví, ďakuje, vie o niečo požiadať a vyká dospelým.
- Orientácia – dieťa sa orientuje, ktorá ruka je pravá, ktorá ľavá, kde je hore a dole.
- Sluchové schopnosti – dieťa by malo vedieť rozpoznať jednotlivé slová vo vete a slabiky v slove, zároveň cíti rytmus (napr. pri vytlieskavaní riekanky).
- Základné znalosti – predškolák by mal poznať svoje meno a priezvisko, vek a adresu; mal by vedieť recitovať básničku, porozprávať krátky príbeh; znalosť farieb je samozrejmosťou; nemalo by si pliesť pojmy, ako sú napr. včera a zajtra.
- Psychická a citová zrelosť – dieťa by nemalo byť príliš fixované na svoju mamičku; malo by vedieť komunikovať s ostatnými a tiež zvládať vypäté situácie; malo by sa vedieť podriadiť autorite.
Ako je na tom predškolák: stručný prehľad vývoja v šiestich až siedmich rokoch
Ani deti predškolského veku nemôžeme vtesnať do tabuliek, avšak orientačne môžeme sledovať nasledujúce parametre správneho vývoja:
6-7
rokov
- správna artikulácia a správny slovosled vo vetách
- dozrieva sluchová diferenciácia
- má rozvinuté logické aj abstraktné myslenie
- rozumie zložitým dejom
- dieťa správne používa všetky hlásky vrátane kombinácie sykaviek Č, Š, Ž, C, S, Z
- správne rozlišuje pravú a ľavú stranu, vyhranenie laterality
- kreslí postavy s detailmi, kopíruje predlohy
- má ustálenú farebnosť (slnko = žltá)
- začína čítať, písať a počítať
Spracované podľa: Klenková, J.: Diagnostika predškoláka – správny vývoj reči dieťaťa. Brno, MC nakladateľstvo 2003 a v spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.
Oneskorený vývoj a čo s ním
Každé dieťa je individuálna bytosť. Jeho schopnosti, zručnosti aj znalosti sa vyvíjajú vlastným tempom. Preto je veľmi náročné celkom jasne určiť, kedy už „má dieťa problém“. K tomu nám však môže pomôcť celý rad zodpovedných osôb (učiteľ, lekár, psychológ a pod.), taktiež akési preventívne opatrenia a predovšetkým náš primárny záujem o našu ratolesť.
Ak budeme ako rodičia dostatočne vnímaví voči osobnosti dieťaťa a tiež zodpovední v prístupe riešení, môžeme mnohokrát mnohým problémom predísť. Dôležitú úlohu zohráva komunikácia priamo s dieťaťom, ale aj s partnerom, učiteľmi…
Správny vývoj dieťaťa je možné podporiť aj adekvátnou dennou rutinou (spánkový režim) a vhodnou stravou. Je dôležité, aby deti konzumovali čo možno najmenej priemyselne spracovaných potravín a naopak čo najviac tých prirodzených. Hlavná je aj pestrosť stravy. Obmedzte konzumáciu cukru. Regulujte konzumáciu tukov – obmedzte tie nezdravé (napr. vo vyprážaných jedlách) a naopak pridajte omega-3. Viacnasýtené mastné kyseliny zaujímajú významnú úlohu v rozvoji detského mozgu.
Zápis do materských a základných škôl môže pôsobiť ako veľký „strašiak“, ale môžeme sa naňho pozerať ako na vstup do novej životnej etapy – hlavný míľnik a nový začiatok. Venujme pozornosť našim ratolestiam, riešme problémy včas, a čo viac – snažme sa im predchádzať. Spoločne to zvládnete!
Zdroje súvisiacich informácií:
- Healthy Food for Kids. org [online]. 2024. [cit. 2024-01-24]. Dostupné z: https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/healthy-food-for-kids.htm
- PODCAST: Je vaše dítě zralé na školku? Tady máte všechny důležité informace, abyste to zjistili. Online. Maminka.cz. 2023. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clanek/zapis-do-materske-skolky-je-moje-dite-zrale-na-skolku-test-zralosti-podcast. [cit. 2024-05-09].
- Přihlášky do školek lze vyplňovat už od dubna. Co má dítě umět? Seznam Zprávy. 2024. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zapis-materske-skoly-247374. [cit. 2024-05-09].
- Zápis do 1. třídy – ano, ne, jak a proč? Npi – Metodický portál RVP.cz. 2018. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/21899/ZAPIS-DO-1-TRIDY—ANO-NE-JAK-A-PROC.html. [cit. 2024-05-09].
- Zápis do školky: Jakou vybrat, na co dítě připravit a co všechno by mělo umět? Maminka.cz. 2023. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clanek/zapis-do-materske-skoly-2022-2023-predskolak-jak-vybrat-skolku-co-by-melo-dite-zvladnout-a-umet. [cit. 2024-05-09].